Det er i de uformelle stunder, man hører sandheden

Det er i de uformelle stunder, man hører sandheden

New York

Iveco tog 50 topsælgere med til New York som belønning for, at de nåede årets salgsmål. Undervejs fik marketingchef Jan-Åke Carlsson både skabt holdånd og blev klogere på sit eget firma.

Det er ikke kun til de store strategi-diskussioner og powerpoint-præsentationer, at cheflaget kan udvikle firmaet. Der kan være rigtigt stor værdi i at lytte til de medarbejdere, der hver dag er ude i marken og derfor ved, hvad der rører sig hos kunderne.

Det fortæller marketingchef Jan-Åke Carlsson, der netop har haft 50 Iveco-medarbejdere med på incentive-tur til New York. Selv om det hovedsageligt var en belønningstur for medarbejderne, fik han selv meget ud af turen.

Det er hyggeligt, det er sjovt, og det er et fantastisk netværk, man får bygget op.
Derudover får man knyttet nogle kontakter, man måske ellers ikke ville

Sandheden i pauserne

uren til New York indeholdt en blanding af faglige oplæg fra Iveco og aktiviteter, hvor de fik New Yorks bedste sider at se. Second Wave havde sammensat et program som tilgodeså både de kendte turistattraktioner, og de ”hemmelige” steder som var med til at skabe begejstring hos gæsterne.

Det gjaldt både de kendte turistmål som bla. en tur til toppen af One World Trade Center og noget af det New York’erne selv elsker: En basketballkamp med The Knicks i Madison Square Garden.

Ved siden af havde Second Wave havde fundet frem til byens bedste og mest stemningsfyldte spisesteder, og krydret det med besøg i en lokal Gospel Kirke i Harlem, en tur på The High Line der ligger på en nedlagt jernbane mellem skyskraberne og andre spændende steder, der er mindre kendte blandt turister.

Det var på disse rundture at Jan-Åke Carlsson fik vigtige guldkorn med hjem:

”Når man sidder på bagsædet af bussen – eller i de små huller der altid er på sådan en tur – der får man tit ting at vide, som man ikke hører, hvis folk skal stå foran en hel forsamling. Men under fire øjne hører man sandheden. Også de ting, der ikke kører så godt i firmaet,” fortæller Jan-Åke Carlsson.

Han er til hverdag chef for ca. 100 salgsmedarbejdere fordelt over 8 lande, som alle arbejder med at sælge vare- og lastbiler fra Iveco. Den fælles tur giver ham en god mulighed for at få snakket med de enkelte medarbejdere.

”Nogle gange er det godt at diskutere med de lokale sælgere, hvilke kampagner de gerne så man kørte, og hvad de synes, firmaet skal fokusere på. Det er ikke altid det samme som hovedkvarteret. Faktisk ligger mange af de faglige snakke imellem de ting, som er på det officielle program.”

Holder på topsælgerne

Jan-Åke Carlsson er helt med på, at konkurrenter godt kan finde på at headhunte de bedste af hans salgsfolk.

”Vi arbejder i en branche, hvor man nemt kan se, hvor stor markedsandel de andre har i bestemte områder, og dermed kan man også regne ud, hvor de gode sælgere er.”

Derfor ser han heller ikke turen som en udgift, men som en investering i fællesskab og i at holde på de bedste folk.

”Sådan en tur lever længe og hvis medarbejderne er tilfredse, så taler de rigtigt længe om oplevelserne.”

Og det var medarbejderne!

Ingen evaluering nødvendig

Det er tredje gang, at Iveco bruger Second Wave til at arrangere incentive-ture. Tidligere har turene gået til Barcelona og Dubai.

”Second Wave kender de rigtige steder, og er rigtigt gode til at sætte et program sammen, så det har den rette balance og fx ikke bliver for presset,” siger Jan-Åke Carlsson. Han fremhæver også, at Second Wave er i stand til at finde events, som man ikke selv ville kunne finde.

”De holder altid, hvad de lover, er ekstremt servicemindede og er gode at sparre med. Hvis der er noget de ikke kan svare på, så har Second Wave de rigtige kontakter, der kan. Det er helt perfekt,” siger Jan-Åke Carlsson.

”Jeg overvejede egentlig, om jeg skulle lave et evalueringsskema. Men det er ikke nødvendigt. Vi kan høre på vej hjem i flyveren, at det har været en fantastisk tur.”

Få mere inspiration

Vi bidrager med en stor vifte af kreative og faglige eksperter og specialister til at netop jeres arrangement, salgsmøde eller grupperejse bliver en succes, både i ind- og udland.